0529 - 469 280 OPEN: woensdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak
  • Nederlands
    • Engels

Willem Hussem

1900 - 1974

Willem Hussem op zoek naar vernieuwing

Willem Hussem (1900-1974) is een kunstenaar die zijn leven lang het experiment niet schuwt. Tijdens zijn carrière heeft hij een interessante ontwikkeling doorgemaakt, waarbij hij continu op zoek is vernieuwing. Willem Hussem groeit op als oudste zoon in een Rotterdams notarisgezin. Na de HBS wil de onrustige kunstenaar in wording niet verder studeren. Onder druk van zijn conservatieve vader gaat Hussem een jaar sigaren draaien in een tabakshandel. Dit is geen succes en de jonge Hussem keert terug naar Rotterdam om lessen te gaan volgen aan de Academie van Beeldende kunsten. Maar Hussem voelt zich daar artistiek niet vrij en besluit om zich verder te ontplooien in Frankrijk. Hij vestigt zich in het Zuid-Franse Les Angles. Willem Hussem schildert aanvankelijk in een realistische stijl landschappen die verwant zijn aan de stijl van Van Gogh, portretten en stillevens.  In 1936 keert de schilder definitief terug naar Nederland en vestigt zich in Den Haag. Hij schildert voornamelijk gestileerde en enigszins geabstraheerde ‘maskerachtige’ gezichten en stillevens. Hieruit blijkt zijn belangstelling voor uitheemse culturen en zijn waardering voor het werk van Picasso.

Tijdens de oorlogsjaren wordt het werk van Hussem geleidelijk minder figuratief. Belangrijk hierbij is zijn belangstelling voor de kalligrafie, de oosterse kunst van het schoonschrijven. De spontane kalligrafische penseeltekeningen helpen Hussem om een abstracte beeldtaal te ontwikkelen.

Eenvoud en helderheid

Ondanks de verschillende stijlen valt er een rode draad te ontdekken: Willem Hussem streeft naar eenvoud en helderheid. In 1960 is Hussem de Nederlandse vertegenwoordiging op de twintigste Biënnale van Venetië. Hij is behalve beeldend kunstenaar ook dichter, en in 1961 publiceert hij zijn eerste dichtbundel.

Hussems voortdurende zoektocht naar nieuwe vormen, nieuwe werkelijkheden kristalliseert zich in de jaren zestig in zijn expressief constructivistische schilderijen. Hoewel de werken abstract zijn, is de werkelijkheid wel degelijk een belangrijke inspiratiebron voor Hussem. ‘Alles wat ik waarneem, zet me tot denken aan’, heeft hij eens gezegd. Met geometrische vormen als cirkels, ovalen en ellipsen, en met rechthoeken en gebogen lijnen creëert hij zijn eigen nieuwe realiteit. Kleur en vorm zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In de jaren zestig maakt Hussem een zeer succesvolle en uiterst productieve periode door. De schilderijen uit die tijd kenmerken zich door het ritme van de vormen en de verhoudingen tussen de lijnen en de kleuren. De abstracte werken zijn een uitgebalanceerd geheel.

Aan het einde van zijn leven worden zijn schilderijen steeds abstracter. Tijdens zijn leven wint Willem Hussem drie keer de belangrijke Jacob Maris prijs. Drie jaar na zijn overlijden wijdt museum Boijmans van Beuningen een grote overzichtstentoonstelling aan zijn werk.

  • Nederlands
    • Engels