0529 - 469 280 Woensdag t/m zaterdag van 11 tot 17 uur en op afspraak.
  • Nederlands
    • Engels

Willem Hussem

1900 - 1974

Willem Hussem zijn ontwikkeling

Willem Hussem, geboren in 1900, groeide als oudste zoon op in een Rotterdams notarisgezin. Na de HBS wil de onrustige kunstenaar in wording niet verder studeren. Onder druk van zijn conservatieve vader gaat Willem Hussem een jaar sigaren draaien in een tabakshandel. Dit is geen succes en Willem keert terug naar Rotterdam om lessen te gaan volgen aan de Academie van Beeldende kunsten.

Willem Hussem voelt zich daar artistiek niet vrij en besluit om zich verder te ontplooien in Frankrijk. Hij vestigt zich in het Zuid-Franse Les Angles en schildert voornamelijk landschappen in een aan Van Gogh verwante stijl. In 1936 keert de inmiddels gehuwde schilder definitief terug naar Nederland en vestigt zich in Den Haag. Hij schildert voornamelijk gestileerde en enigszins geabstraheerde ‘maskerachtige’ gezichten en stillevens. Hieruit blijkt zijn belangstelling voor uitheemse culturen en zijn waardering voor het werk van Picasso.

Abstracte beeldtaal

Tijdens de oorlogsjaren wordt het werk van Willem Hussem geleidelijk minder figuratief. Belangrijk hierbij is zijn belangstelling voor de Oosterse schoonschrijfkunst, kalligrafie genaamd. De spontane kalligrafische penseeltekeningen hielpen Hussem om een abstracte beeldtaal te ontwikkelen. In eerste instantie ontstaan twee groepen schilderijen. De eerste betreft voornamelijk vol geschilderde doeken waarin de invloed van COBRA schilders als Karel Appel zichtbaar is. Het andere soort zijn veelal lege witte velden waarop kalligrafische tekens zichtbaar zijn.

Zijn karakteristieke schilderstijl, die in de periode van 1959 tot 1965 tot volle bloei komt, is een mix van bovengenoemde groepen. Willem Hussem won drie keer de belangrijke Jacob Maris prijs, zijn werk is te zien in het Kunstmuseum Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam.

  • Nederlands
    • Engels