Karel Appel (1921-2006) is één van de invloedrijkste Nederlandse schilders uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Tijdens de oorlogsjaren – tussen 1940 en 1943 – studeert Appel aan de Rijksacademie van Amsterdam, samen met onder meer Constant en Corneille. In 1948 is Karel Appel nauw betrokken bij de oprichting van Cobra, genoemd naar de drie steden waar de kunstenaars, dichters en schrijvers vandaan kwamen: Kopenhagen, Brussel en Amsterdam. De Deense kunstenaar Asger Jorn en de Nederlandse kunstenaars Corneille en Constant zijn mede-oprichters van Cobra.
Hoewel Cobra als beweging slechts kort heeft bestaan – in 1951 heft de groep zich met afscheidstentoonstelling in Luik op – dreunt de invloed van Cobra op andere Europese kunstenaars nog lang na. Appel is een van de succesvolste Cobra-kunstenaars en mede dankzij zijn enorme vitaliteit is hij het gezicht van Cobra. Zijn ongeremde kunst brengt een schok teweeg in het dan nog behoudende Nederland.
Met open blik bekijkt en bewondert Karel Appel primitieve kunst, outsider-kunst en kindertekeningen. Hij is geraakt door de onbevangenheid van kinderen. En hoewel zijn expressionistische werk abstract oogt, zijn er veelal figuratieve elementen aanwezig, vaak van vrouwen, vogels of dieren.
‘Ik rotzooi maar wat an.’ Het is misschien wel de beroemdste uitspraak uit de Nederlandse geschiedenis van de moderne kunst. Karel Appel zei het in een interview naar aanleiding van de spraakmakende documentaire die Jan Vrijman in 1961 van hem maakte. De Amsterdamse kapperszoon Appel wordt erin geportretteerd als een wild schildersbeest, een imago dat zijn leven lang aan hem blijf kleven.
Karel Appel schildert expressief en onstuimig, maar dat betekent niet – in weerwil van zijn illustere uitspraak – dat hij zomaar wat doet. Integendeel, zijn schilderijen zijn weldoordachte composities met heldere lijnen en uitbundige kleuren. Hij zet wel degelijk elke streek verf zorgvuldig op het doek. Hij wist heel goed wat hij deed.
Karel Appel is een uiterst productief kunstenaar. Behalve schilder, is Karel Appel ook beeldhouwer en dichter. Zijn beelden maakt hij van keramiek, maar ook van hout en aluminium.Zijn leven lang schuwt hij het experiment niet.
In 1953 breekt Karel Appel internationaal door na zijn deelname aan de Biënnale van São Paulo. Zijn naam is dan wereldwijd gevestigd; hij krijgt solotentoonstellingen in onder meer Parijs en New York. De kopers staan voor zijn schilderijen in de rij.
Toch duurt het nog vrij lang voor hij in eigen land gewaardeerd wordt. Pas in 1968 krijgt hij zijn eerste solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Maar dan woont Appel al lang niet meer in het in zijn ogen ‘benepen’ Nederland. In Parijs voelt hij zich in de jaren vijftig meer thuis. Later heeft hij ateliers in onder meer Monaco, New York en op het Toscaanse platteland. In 2006 overlijdt Karel Appel in het Zwitserse Zürich. Hij is begraven op het beroemde kerkhof Père-Lachaise in Parijs. Zijn schilderijen zijn wereldwijd in gerenommeerde collectie terechtgekomen. Zo hebben het Guggenheim Museum in New York en het Museum of Fine Arts in Boston werk van Appel in hun collectie. In Nederland heeft het Stedelijk Museum in Amsterdam meerdere Appels in de collectie.
Openingstijden:
Woensdag t/m zaterdag
11-17 uur en op afspraak
+31 (0)529 - 469 280 | info@marksmit.nl |
Karel Appel
Personage »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Smiling in the Ping »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Twee figuren »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Personage »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
»
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Figuur »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Tempo »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Compositie »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Têtes dans espace »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Compositie »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Figuren »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Figuur tegen gele achtergrond »
Niet meer beschikbaarKarel Appel
Zonder titel »