Olie op doek 74.5 x 60 cm, gesigneerd linksonder en te dateren ca. 1898
Olie op doek 74.5 x 60 cm, gesigneerd linksonder en te dateren ca. 1898
Dit fraaie schilderij is geschilderd tijdens de vormingsjaren van Kees Maks, toen hij nog op de academie zat en sterk onder invloed stond van Breitner (1857-1923), waarvan hij de enige leerling was en met wie hij onder één dak een atelier had dat vader Maks speciaal voor hen had gebouwd. Het motief van een dame staande voor een spiegel en de stijl en het koloriet van het schilderij heeft Kees Maks ongetwijfeld ontleend aan zijn leermeester die in de jaren negentig van de negentiende eeuw soortgelijke voorstellingen heeft geschilderd, zoals Het oorringetje; zo zou dit schilderij van Maks ook kunnen heten.
Kees Maks heeft nog veel aandacht voor details: het patroon van het tapijt en de overdeken; de contrasterende stofuitdrukkingen van het kussen en van de diverse kledingstukken van de dame, een gezicht dat identificeerbaar is en (rechts) de nauwkeurige en herkenbare weergave van een gebatikt katoentje met een liervogel van de bekende ontwerper C.A. Lion Cachet uit 1895. Maks zou blijvend naam maken met latere schilderijen die wilder en feller van kleur zijn en groffer van toets, waarbij hij vooral gebruik maakt van kunstlicht en de effecten daarvan, wat past bij zijn nieuwe thema’s zoals kunstenaarsfeesten en scènes in het circus of in het varieté-theater (veel paarden, clowns, musici en dansers). Het gaat hem dan niet meer om details, niet om de sensibele uitdrukking van de intimiteit van een vrouw voor de spiegel zoals in dit Breitnerachtige jeugdwerk, maar meer om de globale sfeer van collectieve nachtelijke vrolijkheid.