Olie op doek 71.5 x 95 cm, gesigneerd rechtsonder en te dateren 1911-1913
Olie op doek 71.5 x 95 cm, gesigneerd rechtsonder en te dateren 1911-1913
Herkomst:
Kunsthandel F. Buffa, Amsterdam, 1915; Veiling Mak van Waay, Amsterdam, 1933, nr. 72; Coll. L. Honsdrecht, Amsterdam; Kunsthandel Borzo, ‘s-Hertogenbosch, 1975.
Literatuur:
Tent. cat. Singer Museum, Isaac Israels de Schilder, Laren 1965, afbeelding nr. 30; A. Wagner, Isaac Israels, Rotterdam 1967, afbeelding pag. 90; Tent. cat. Singer Museum, Presentatie, Laren 1976, afbeelding pag. 69.
Tentoonstelling:
Laren, Singer Museum, Isaac Israels de Schilder, juli-sept. 1965, cat. nr. 53; Enschede, Rijksmuseum Twente, Isaac Israels de Schilder, sept-okt. 1965, cat. nr. 53; Laren, Singer Museum, Presentatie, mei 1976, cat. nr. 82; Haarlem, Frans Hals Museum, Virtuoos! Israels tot Armando, 29 jun.-3 nov. 2019.
Dit schilderij is gemaakt in Londen, waar Isaac Israels in 1913-1914 een atelier had. Hij werkte vaak in Hyde Park, waar hij ruiters en wandelaars schilderde op de brede lanen waar geflaneerd werd. De amazone in het zwart lijkt voor Israëls te poseren om hem de gelegenheid te geven een goed ruiterportret te maken. Door zijn impressionistische stijl is haar identiteit echter niet goed herkenbaar. De vele ruiters die zich op de achtergrond bewegen, zijn niet veel meer dan stoffage. De goed gesitueerde vrouw op het paard heeft een zelfbewuste uitstraling en gevoel voor status, typerend voor de gegoede klasse. Daar had Isaac Israëls een scherp oog voor.
Isaac Israels
Leliegracht te Amsterdam
Isaac Israels
Dame met baret
Isaac Israels
Ezeltje rijden op het strand van Scheveningen