Aquarel 50.5 x 35.5 cm, gesigneerd rechtsonder
(Inclusief lijst 72 x 56.5 cm)
Aquarel 50.5 x 35.5 cm, gesigneerd rechtsonder
(Inclusief lijst 72 x 56.5 cm)
Herkomst:
Coll. A.H. Bakker, Den Haag.
Literatuur:
J. Poort, Hendrik Willem Mesdag 1831-1915 Oeuvrecatalogus. Supplement, Wassenaar 1997, afbeelding pag. 112, cat. nr. 3013.14 en pag. 114, cat. nr. 3013.19; E. Geudeker en R.J. te Rijdt, Meesterwerken van de Haagse School – Collectie A.H. Bakker, Zwolle 2015, afbeelding pag. 129, cat. nr. 64.
Tentoonstelling:
Rijswijk, Museum Rijswijk, 200 Jaar Nederlandse aquarel, 2003.
Hendrik Willem Mesdag schilderde hier twee zogenoemde bomschuiten op de voorgrond, de opvolger van de pink. De schepen zijn net aangekomen en de zeilen worden dadelijk gestreken. Dorpen aan zee zoals Scheveningen, Katwijk, Noordwijk en Zandvoort hadden geen haven en de brede vissersschepen ‘strandden’ als het ware met hun vangst opzettelijk op de zandstrook voor de duinen.
Hendrik Willem Mesdag beeldde de vissersvrouwen in Scheveningse klederdracht af. ze wachten geduldig af tot de verse plat- en rondvis door de bemanning wordt uitgeladen en gesorteerd. Daarna wordt alles onder toezicht, per afslag verkocht en verscheept en vervolgens weer doorverkocht aan de consument. Dat het hier Scheveningen betreft is te zien aan het opschrift ‘Sch 17’ op het zeil van het voorste schip.
Het thema van vrouwen die vis kopen om het op de markt door te verkopen is ook geschilderd door collega’s van Hendrik Willem Mesdag (o.a. Bernard Blommers, Philip Sadée), maar zij hebben de mensen dichtbij gehaald en tot hoofdpersoon gemaakt. Dat deed Mesdag zelden.
In de verte zeilen diverse schuiten op het vlakke water. De zee is kalm en weerspiegelt de ontspannen sfeer van een zonovergoten dag bij zee. Hendrik Willem Mesdag legt echter niet de nadruk op de atmosferische aspecten van de zee en de hemel, maar eerder op het weergeven van de bedrijvigheid op het strand op een zomerse dag.
Hendrik Willem Mesdag
Bomschuiten op zee