Jan Voerman sr. is het tiende kind uit een groot boerengezin. Zijn artistieke talenten worden al op jonge leeftijd ontdekt en op zijn twaalfde krijgt hij teken- en schilderles. Na zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam woont hij een tijdje in het atelier van Jozef Israëls. Tijdens deze Amsterdamse periode maakt Jan Voerman al veelvuldig uitstapjes naar zijn geboorteplaats Kampen en naar Hattem. Hij schildert er landschappen, in de stijl van de Haagse School.

Na zijn huwelijk met Anna Verkade – de zus van zijn goede vriend en collega Jan Verkade – verhuist het pasgetrouwde stel in 1889 naar Hattem. Het dorp aan de IJssel is in die tijd een geliefde buitenplaats voor kunstenaars. Vanuit zijn woning kijkt Voerman uit over de uiterwaarden van de IJssel. Deze landelijkheid is een immense inspiratiebron voor hem. Hij neemt dan afstand van het impressionisme.Zijn kleurgebruik wordt helderder, zijn vormentaal eenvoudiger. Vanaf het begin van de twintigste eeuw legt Jan Voerman senior zich toe op het schilderen van IJssellandschappen en wordt hij de ‘IJsselschilder’ genoemd. Hij blijft tot aan zijn dood in Hattem wonen. In dit stadje is ook het Jan Voerman Museum gevestigd, dat naast een collectie Voerman sr. ook werken heeft van Jan Voerman jr., zijn zoon.

De hier getoonde aquarel Zomerweelde is rechtsonder gesigneerd met zijn initialen. Hoewel het weiland wat glooiend is, heeft Voerman hier waarschijnlijk wel een Hollands landschap geschilderd. De lome koeien luieren in het sappig groene gras dat bezaaid is met paardenbloemen. Op de achtergrond zien we de vage contouren van een dorp.
Deze aquarel is tentoongesteld in het voorjaar van 1926 op Exposition Hollandaise in het gerenommeerde Musée de Jeu de Paume in Parijs en is afkomstig uit de collectie van Kunsthandel Frans Buffa & zonen. In die tijd een invloedrijke kunsthandel uit de Kalverstraat in Amsterdam met veel internationale contacten en waarmee Voerman vanaf 1883 jarenlang zaken heeft gedaan.