Jozef Israëls

1824 - 1911
Klik op een kunstwerk voor meer informatie

Jozef Israëls vond van zichzelf dat hij niet kon tekenen. Dat was het genie Jozef Israëls werd in Groningen geboren in 1824. Vanaf zijn 11e jaar kreeg hij schilderles van respectievelijk Bruggink, Van Wicheren en Buys. Aansluitend bezocht Jozef Israëls de Academie Minerva. Op zijn achttiende vertrok hij naar Amsterdam, en leerde daar het vak van grootheden als Jan Adam Kruseman en Jan Adam Pieneman.

De Romantiek van het Frans Realisme
Van 1845-1847 woonde Jozef Israëls in Parijs, waar hij – o.a. door de Frans-Nederlandse schilder Ary Scheffer – sterk beïnvloed werd door het historisch romanticisme. Ook ontmoette hij hier leden van de school van Barbizon en leerde hij Johan Barthold Jongkind kennen. Jozef Israëls was een laatbloeier; hij debuteerde pas in 1857 bij de Salon van Parijs, zo’n tien jaar na zijn terugkeer uit die stad. Hij had zich in Amsterdam gestort op historische genrestukken en Judaïsche kunst, maar verlegde zijn focus naar het Katwijkse vissersleven, want het vissersgenre had reeds aan populariteit gewonnen in Duitsland en Engeland. Hij wist het harde leven poëtisch weer te geven. Jozef Israëls was er een meester in om zelfs van misère een ontroerende compositie te maken. Hij oogstte hiermee succes op succes. Zijn echte, grote doorbraak in het buitenland kwam in 1871, het jaar waarin hij ook met zijn gezin naar Den Haag verhuisde.
Jozef Israëls zag het talent bij zijn zoon Isaac Israëls (1865) al op jonge leeftijd. Hij leidde hem zelf op en liet hem Europa zien op vele reizen. Hij was ervan overtuigd dat Isaac een groot schilder zou worden: “Met de hulp van de Heer, zal hij een beter schilder worden dan zijn vader.”

Het Succes van de Haagse School
Jozef Israels was de voorman van de Haagse School, een beweging met Hendrik Willem Mesdag – met wie Israels tevens nauw bevriend was -, Jacob en Willem Maris, Willem Roelofs, Anton Mauve, Constant Gabriël e.a. maakte Jozef Israels deel uit van de Haagse School. Een beweging die zich liet inspireren door de schilders van Barbizon, en die zich liet leiden door het gevoel; ze lieten hun emoties reflecteren in typisch Hollandse taferelen. De Haagse School was een spel van licht en lucht, de Hollandse taferelen waren de dragers. Landschappen, strandgezichten, spelende kinderen, bommen op het strand, molens; alles wat typisch Nederlands was, kwam aan bod. De “Hollandse luchten” met hun imposante wolkenpartijen waren bij uitstek een middel om toon aan te brengen in deze schilderijen. De jonge Vincent van Gogh was een groot fan van het werk van Jozef Israels. Werk van Jozef Israels is te zien in vele musea, in binnen- en buitenland.