0529 - 469 280 15 juli t/m 20 augustus 2022 op afspraak geopend

Blog

uitgelichte afbeelding

Wiert Hendrik Leemhuis

01 03 2022

De in 1899 in Groningen geboren schilder Leemhuis had na zijn studie aan de Academie Minerva contact met diverse Groninger Ploeg schilders. Hij volgde groepslessen bij Johan Dijkstra en was een tijd lang actief in het bestuur van de Ploeg. Leemhuis schilderde vooral stillevens maar ook landschappen en portretten. Belangrijk in zijn werk was de kleurenpracht en de sfeer. Zijn schilderstijl toont verwantschap met de Franse neo-impressionisten.

Blog

uitgelichte afbeelding

Klaas Gubbels

14 12 2021

Klaas Gubbels geboren in 1934 in Rotterdam is vooral bekend met zijn stillevens van koffiekannen, stoelen en tafels. Klaas Gubbels komt uit een artistieke familie, zijn vader Kees Gubbels was oprichter van Kunsthandel De Brug. Het werk van Klaas Gubbels is opgenomen in onder meer het Stedelijk Museum in Amsterdam en Museum Boymans van Beuningen. Naast schilderijen maakt Gubbels ook beelden en wandschilderingen.

Blog

uitgelichte afbeelding

Edgar Fernhout

17 11 2021

Edgar Fernhout komt uit een artistieke familie. Zijn grootvader is de beroemde schilder Jan Toorop, zijn moeder de succesvolle kunstenaar Charley Toorop. Als kind maakt Fernhout al kennis met moderne kunst. Kunstenaars als Mondriaan en Rietveld zijn bevriend met zijn moeder en komen bij hen thuis. Niet verwonderlijk dus dat Fernhout vanaf zijn zestiende ook gaat schilderen.

Aanvankelijk maakt hij realistische schilderijen, maar zijn grote talent ligt in de abstractie. Door zijn liefde voor het landschap is hij gaan experimenteren met licht. Dit leidde tot een versobering en abstrahering van zijn schilderijen. Vanaf de jaren zestig verdwijnen de realistische elementen uit zijn werk en maakt hij puur abstracte kunst. De laatste jaren van zijn leven is zijn werk steeds meer verstild geraakt. Zoals ook dit schilderij dat hij een jaar voor zijn onverwachte overlijden heeft gemaakt. De compositie is opgebouwd met lichte blokjes die her en der op het doek zijn geschilderd. Kenmerkend voor een ‘late’ Fernhout is het vierkante formaat.

Marc Smit over Edgar Fernhout

Bekijk de video met Marc Smit waarin hij meer verteld over de schilder Edgar Fernhout en hij u het schilderij “Ruimte” laat zien.

Blog

uitgelichte afbeelding

André Lanskoy

07 10 2021

André Lanskoy is een van de belangrijkste schilders van de Ecole de Paris in de tweede helft van de twintigste eeuw. Lanskoy werd geboren in Moskou en verhuisde rond zijn negentiende naar Parijs. In zijn vroege Franse periode werd hij geïnspireerd door het werk van Vincent van Gogh en Matisse. In 1925 had hij zijn eerste solo-tentoonstelling, ook exposeerde hij samen met andere Russische kunstenaars in Parijs zoals Ossip Zadkine en Robert en Sonia Delaunay. Eind jaren dertig ging Lanskoy steeds abstracter schilderen. Schilderijen van Lanskoy zijn te vinden in verschillende musea en belangrijke privé collecties.

Blog

uitgelichte afbeelding

Ulisse Caputo

21 09 2021

Ulisse Caputo werd geboren in Salerno (Italië) in 1872. Zijn eerste schilderlessen kreeg hij van zijn vader. In 1899 verhuisde Caputo naar Parijs.Hier kwam hij in contact met andere Italiaanse schilders die werkte en woonde in Parijs en ontwikkelde hij zich verder in de schilderkunst. Caputo schilderde veelal genre taferelen in impressionistische stijl. Zijn schilderijen waren erg geliefd vanwege zijn lichte en kleurrijke palet en charmante voorstellingen.

Blog

uitgelichte afbeelding

Otto van Rees

16 09 2021

Otto van Rees de schilder

Otto van Rees geboren in 1884 in Freiburg komt uit een intellectueel socialistisch gezin. Van Rees kreeg zijn eerste schilderlessen van Jan Toorop. Op aanraden van zijn leermeester vertrekt Otto van Rees met zijn vrouw Adya naar Parijs. Hier leerde hij Picasso en Georges Braque kennen en raakte hij bevriend met Kees van Dongen. Zijn eerste werken rond Parijs waren neo-impressionistisch.

Van oktober 1905 tot en met april 1907 verbleven Otto en Adya van Rees in Anzio, iets ten zuiden van Rome, waar ze Villa Sindici hadden gehuurd. Ze leefden hier eenvoudig, in harmonie met de natuur. Van Rees vertaalde zijn indrukken in een ritmische stijl van heldere, op zichzelf staande krijtstreepjes. De eerste aanzetten tot dit eigenzinnige luminisme zijn terug te vinden in de werken die Van Rees in 1905 maakte in het Franse Fleury-en-Bière.

Pointillisme

In de monografie over Otto van Rees (1975) gaat Herbert Henkels nader in op de divisionistische tekeningen uit deze jaren. ‘Van Rees’ tekenkunst neemt geweldig toe, hij schijnt zich te oefenen in het zo snel zo raak mogelijk karakteriseren van een onderwerp’, aldus Henkels. ‘Op kleine schetsboekblaadjes produceert hij tientallen tekeningetjes. Naast deze kleine krabbels, neemt de produktie van gekleurde tekeningen, pastels, zeer toe. De kleine potloodtekeningen nemen vaak het karakter aan van voorstudies voor schilderijen; enkele ervan zijn inderdaad daarop terug te voeren. De pastels echter blijven op zichzelf staan; hier probeert Van Rees uit of hij niet alleen met kleine kleurstippen die vaak ver van elkaar liggen de intensiteit van het zonlicht tot een maximum kan opvoeren. Zo ontstaan er vaak series pastels met hetzelfde onderwerp’.

Henkels bespreekt ook het gegeven dat de pointille in principe geen ruimte scheppend beeldend middel is. Ruimte suggestie ontstaat pas door complementaire of contrasterende kleuren tegenover elkaar te zetten. Van Rees had zijn eigen oplossingen. Hij werkte direct naar de natuur, koos de kleuren intuïtief en deelde het beeldvlak bij voorkeur eenvoudig in. Henkels: ‘het in grote lijnen indelen van het vlak gebeurt vaak op de meest eenvoudige wijze, waardoor elke vorm van komplexiteit vermeden wordt. Een enkele schuin weglopende lijn schept de verbinding tussen twee vlakken, en krijgt daardoor een ruimte scheppende funktie. Of de compositie wordt eenvoudig parallel aan het beeldvlak opgezet’. In deze pastel werkt Van Rees met zo’n denkbeeldige schuin oplopende lijn, die het gras scheidt van de lucht. De plaatsing van de bomen voegt zich naar deze schikking. In een andere versie van ditzelfde onderwerp (collectie Coray), kiest Van Rees voor de andere, door Henkels genoemde oplossing en zet hij de voorstelling parallel aan het beeldvlak op.

Geraadpleegde bron: H. Henkels, ‘Enkele opmerkingen over het werk’, in: W. Enzinck, H. Frank (e.a.), Otto en Adya van Rees. Leven en werk tot 1934, Utrecht/Den Haag 1975, pp. 75-76

Blog

uitgelichte afbeelding

Eugène Galien-Laloue

02 06 2021

Eugène Galien-Laloue is een Frans schilder die vooral bekend is om zijn Parijse stadsgezichten. Galien-Laloue begon zijn loopbaan als notaris voordat hij koos voor een leven als schilder. In het begintijd van zijn carrière schilderde hij veelal landschappen en havengezichten. Later specialiseerde hij zich in impressionistische stadsgezichten van Parijs. De vele straatbeelden geven hiermee een uniek tijdsbeeld van de ontwikkeling van de Franse hoofdstad. Galien-Laloue werd geroemd om zijn knappe weergave van luchten bij verschillende weersomstandigheden. Vooral bij Amerikanen is het werk van Galien-Laloue enorm populair en gewild bij verzamelaars.

 

Blog

uitgelichte afbeelding

Jan Meijer

22 05 2021

Jan Meijer volgde voor een korte periode een opleiding aan de Rijksakademie in Amsterdam voordat hij in 1949 vertrok naar Frankrijk waar zijn abstracte manier van schilderen meer werd gewaardeerd. In 1953 nam Jan Meijer deel aan een expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het Kunstmuseum Den Haag, Drents Museum Assen, Tate Gallery in Londen en Musee d’Art Moderne in Parijs hebben werk van Jan Meijer in hun collectie.

Blog

uitgelichte afbeelding

Willem Steelink jr.

19 05 2021

Willem Steelink jr. mag met recht een Gooise kunstenaar worden genoemd. Hij wordt gerekend tot de Larense School, een groep kunstenaars die aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw in en rond Laren werkt. De kunstenaars voelen zich verwant aan de schilders van de Haagse School.

Nadat hij zijn opleiding heeft gehad aan de kunstacademies van Amsterdam en Antwerpen schildert Steelink jr. de eerste jaren van zijn loopbaan nog in de romantische traditie.

Het omslagpunt komt als hij de Gooise hei – met zijn schapen – ontdekt. Elke zomer trekt Steelink naar Laren om het Gooise landschap te schilderen. Hij is sterk beïnvloed door het werk van Anton Mauve. Steelink is vooral onder de indruk van de manier waarop Mauve het sprankelende licht in zijn schilderijen weet te brengen. Ook Steelink wordt geroemd om zijn bijzondere weergave van het licht.

Blog

uitgelichte afbeelding

Arie Zuidersma

11 05 2021

Arie Zuidersma heeft een jaar les gevolgd aan de Academie Minerva in Groningen en ontwikkelde verder zichzelf. Als hij in 1959 een solo tentoonstelling organiseert wordt hij gezien opgemerkt door de bekende Groninger Ploeg schilders Johan Dijkstra en Hendrik de Vries. Arie Zuidersma experimenteert in de jaren zestig met acrylverf. Omdat hij veel buiten schildert trekt de snelle droging van de verf hem aan om met acryl te schilderen. In zijn latere werk worden zijn kleuren steeds feller, vooral paar en oranje kleuren worden zijn handelsmerk.