Olie op doek 37 x 58.5 cm, gesigneerd rechtsonder
Olie op doek 37 x 58.5 cm, gesigneerd rechtsonder
Literatuur:
Mr.Dr. R.S. Bakels, W.B. Tholen, ‘s-Gravenhage 1930, cat. nr. 65, met afbeelding; Ir. G. Knuttel, W.B. Tholen, ‘s-Gravenhage 1944, cat. nr. 21, met afbeelding; Ir. G. Knuttel, W.B. Tholen, ‘s-Gravenhage 1955, cat. nr. 32, met afbeelding; T. de Liefde-van Brakel, Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Epoque, Scheveningen 2008, afbeelding pag. 66 en 67.
Tentoonstelling:
Scheveningen, Muzee Scheveningen, Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Epoque, 4 jul.-28 sep. 2008; Kampen, Stedelijk Museum, Winters die waren, 16 dec. 2017-11 feb. 2018.
Het Gezicht op de Witte Brug is geschilderd vanuit het atelier in het woonhuis van Tholen. De brug loopt over Het Kanaal, dat Scheveningen verbond met Den Haag en onder andere werd gebruikt voor het vervoer van haring. Willem Bastiaan Tholen maakte dit werk tijdens de hoogtijdagen van de Haagse school. Zijn belangstelling voor de atmosferische effecten van een winterse dag is op laatstgenoemde school terug te voeren. De onderwerpskeuze, met stedelijke bouwsels en menselijke activiteit, sluit echter aan bij het impressionisme. Het gebruik van gedempte bruintinten en de gehanteerde losse schildertoetsen roepen associaties op met dat van Breitner. Willem Bastiaan Tholen laat in dit schilderij zien dat hij tot de beste sfeerschilders van het Hollands impressionisme gerekend magen worden.
Willem Bastiaan Tholen
Summer morning