Aan tafel!
Met een gelukzalige, bijna devote blik, luistert de vrouw naar de violist aan hun tafeltje. Haar echtgenoot bestudeert vol overgave de menukaart (of is het de rekening?). Opvallend is het rode colbert, dat maakt de violist niet zomaar een personage, maar een belangrijke speler van dit kunstwerk.
Deze aquarel met potlood van Piet van der Hem, getiteld Romantisch diner, en is rechtsonder gesigneerd. De datering ontbreekt, maar de kans bestaat dat Van der Hem deze aquarel in Parijs heeft gemaakt.
In 1908 gaat hij namelijk dankzij een koninklijke subsidie naar de Franse hoofdstad. Hij huurt er een atelier in Montmartre. De nabije omgeving van het atelier inspireert hem mateloos. Van der Hem is vooral gefascineerd door het Parijse uitgaansleven, dat aan het begin van de twintigste eeuw bruisend en sprankelend is. Hij is dol op de kleine theaters in de buurt van zijn atelier en ter plekke maakt hij schetsen van het mondaine uitgaanspubliek. Hij sluit hiermee aan bij de onderwerpkeuze van zijn collega’s Jan Sluijters en Leo Gestel. In deze Parijse periode ontstaan zijn beste werken.
Na terugkeer in Nederland schildert Piet van der Hem in de Amsterdamse volksbuurten om het straatleven weer te geven. Ook werkt hij in Volendam en Katwijk. Hij is reislustig maar vestigt zich in 1918 definitief in Den Haag waar hij zich toelegt op het schilderen van portretten. Dankzij zijn grote vakmanschap is zijn naam als societyschilder snel gevestigd. Hij vereeuwigt ministers, leden van de koninklijke familie en Mata Hari. Ook maakt hij in 1937 een huwelijksportret van prins Bernhard en Juliana.