Roestvrijstaal 80 x 80 cm
Jaap Egmond kreeg bekendheid met zijn de witte reliëfs die enigszins aansluiten bij het werk van de Nul-Beweging. In tegenstelling tot het intuïtiever werk van Jan Schoonhoven, baseerde Egmond zijn reliëfs op wiskundige berekeningen en formules. De daaruit voortkomende maten en verhoudingen schetste hij op ruitjespapier, dat de basis vormde voor het kunstwerk.
Vanaf circa 1978 maak Egmond ook ruimtelijke objecten en reliëfs in staal. Ze hebben niet de zachtere huid van de witte reliëfs, maar krijgen door een ‘borsteling’ een bijzondere lichtval en spiegeling. Het staal geeft het reliëf enerzijds een koelere uitstraling, maar dankzij de reflecties krijgt het ook een zekere speelsheid. Steeds krijg je vanuit verschillende hoeken andere beelden en kleuren te zien. De hellingen van de vlakken beïnvloeden de lichtval op het werk.
Het maken van een werk geschuurd staal was niet eenvoudig. Elk object werd opgebouwd uit losse elementen, die gelijmd moesten worden op een houten frame.
Egmond voelde zich aangetrokken tot het vierkant, het was van groot belang in zijn werk. In de natuur komt het niet voor. Het hoorde bij de mensheid en zorgt voor ordening en regelmaat in een wanordelijke wereld.
Egmond vond het belangrijk dat een reliëf werd opgehangen in een normale leefomgeving. Het moest tussen de andere huiselijke dingen zijn eigen ruimtelijke rol gaan spelen.
Lees meer over Jaap Egmond