De titel van dit reliëf zegt alles: verschoven diagonaal als zaagsnede. Bij een eerste vluchtige blik zie je het misschien niet, maar de lijn doorkruist het werk niet precies in het midden; aan de linkerzijde begint de lijn iets onder de punt om rechts er juist nét iets boven te eindigen. Het is alsof je oog je in het ootje houdt.
Ad Dekkers is een belangrijke exponent van de abstract-geometrische kunst. Hij is vooral bekend geworden door zijn reliëfs en monumentale sculpturen met eenvoudige geometrische vormen die hij in de jaren zestig maakte. Inspiratie vond hij bij De Stijl-kunstenaars en bij kunstenaars van het Bauhaus. Hij probeerde met minimale middelen een zo maximaal mogelijk effect te creëren, via abstractie onderzocht hij authenticiteit. Eind jaren zestig van de vorige eeuw waren de hoogtij-jaren voor Dekkers. In 1967 nam hij deel aan de Biënnale van São Paulo en een jaar later was zijn werk te zien op de prestigieuze Documenta in Kassel. Het hier getoonde werk dateert uit 1967.
Lichtval speelt een belangrijke rol in het werk van Dekkers. Een reden te meer om dit beeldschone reliëf in het echt te bewonderen. En wat dit werk ook bijzonder maakt: je kunt het op twee manieren ophangen: met de lijn horizontaal of juist verticaal.
Leuk weetje: prinses Beatrix – een groot liefhebber van abstract-geometrische kunst – kende Dekkers persoonlijk en heeft ook werk van hem in haar privécollectie.